تبلیغات
وبلاگی برای اشتراک دیدگاه های اموزشی - توسعه نوآوری در مدارس و راهبردهایی برای اداره مراکز فرهنگی


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندها:

نویسندگان:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

توسعه نوآوری در مدارس و راهبردهایی برای اداره مراکز فرهنگی

نوشته شده توسط:حسینی الوند
سه شنبه 5 بهمن 1389-10:19

 

 مقدمه
بررسی ها و گزارش های موجود نشان می دهند که کشور ما در سال های گذشته از وضعیت مطلوبی در زمینه های گوناگون نوآوری های علمی برخوردار بوده است و توفیقات و دستاوردهای ارزشمندی را کسب نموده است. برخی از این دستاوردها عبارتند از :

 دستاوردها و نوآوری ها در دانش های نو

- بومی سازی برخی از فناوری ها و دانش های برتر

- بهبود و کسب رتبه های جهانی در زمینه تولیدات مقالات و گزارش های علمی

- رواج و توسعه کرسی های نظریه پردازی

- کسب نشان ها و رتبه های برتر جهانی در زمینه اختراعات و اکتشافات

- رواج و توسعه بانک های ایده پردازی در سطح کشور

- رشد قابل ملاحظه صادرات خدمات فنی و مهندسی

با وجود این پیشرفت های ارزشمند ، و در حالی که آمارها ، گزارش ها و مستندات ، حاکی از موفقیت های گسترده کشورمان است ، این سوال اهمیت پیدا می کند که آیا در کنار این پیشرفت ها ، وضعیت شاخص های کلی خلاقیت و نوآوری در بین دانش آموزان چگونه است و آیا ساختار تعلیم و تربیت و بطور خاص مدرسه ، متناسب با خلاقیت و نوآوری طراحی شده است یا نه؟
برای این منظور ، می توانیم پرسش هایی را مطرح کنیم که مبنای فرضیه پردازی در این حوزه باشد.

  مهارت های تفکر خلاق
یکی از اولین پرسش ها این است که وضعیت مهارت های تفکر خلاق و نوآوری در بین دانش آموزان  چگونه است؟  آیا ما برای توسعه مهارتهای تفکر خلاق و خلاقیت ، بویژه در بین کودکان و نوجوانان مان موفق بوده ایم؟ آیا در بین دانش آموزان ، برای استفاده از مهارت های تفکر خلاق ، زمینه و انگیزه لازم وجود دارد؟ آیا دانش آموزان نسبت به استفاده از خلاقیت و ضرورت بکارگیری آن ، خوش بین هستند؟ آیا دانش آموزان توانایی و ظرفیت استفاده از خلاقیت و نوآوری را دارند؟


  نوآوری های علمی در بین دانش آموزان
پرسش دیگر ، به وضعیت نوآوری های علمی در مدارس بر می گردد. سوال این است که آیا ما در زمینه های گوناگون علمی در مدارس، از رشد قابل قبولی در زمینه نوآوری و ایده پردازی برخوردار هستیم؟ آیا مدارس ما این قابلیت را دارند که مرکزی برای رشد ، نوآوری و نظریه پردازی برای دانش آموزان تبدیل شوند؟  آیا ما به نظریه ها ، روش ها و قواعد جدید برای درک موضوعات و حل – مسائل دست یافته ایم؟
 
  حل مساله خلاق در بین دانش آموزان
آیا دانش آموزان ، توانایی این را دارند که بتوانند تحلیل خلاقی را از وضعیت خود ارائه کنند ، مسائل و وضعیت خود را بشناسند ، مسائل خود را ارزیابی و تحلیل کنند و برای آن مسائل ، راه حل های خلاق و نوآورانه ای را ارائه نمایند. دانش آموزان باید بتوانند حل – مساله را بعنوان یک مهارت با زندگی خود ادغام کنند و این قابلیت را کسب کنند که برای مسائل و مشکلات خود راه حل های خلاق جستجو نمایند و برای این کار کوشش کنند تا آن مسائل را از زوایای جدیدی تحلیل نمایند.


  کارآفرینی و منابع نوآوری
دانش آموزان باید بتوانند از توانایی ها و مهارت های خود در زمینه خلاقیت و نوآوری برای طراحی کسب و کار جدید استفاده نمایند. این از اهمیت زیادی برخوردار است که دانش آموزان ، توانایی ایجاد کسب و کارهای جدید و کارآفرینی داشته باشند ، و برای این منظور ، واضح است که خلاقیت و نوآوری می تواند در درک درست مسائل، فرصت ها، راه حل ها و ابزارها  که زمینه کارآفرینی هستنئد نقش قابل ملاحظه ای دارند. علاوه بر این باید به منابع کارآفرین هم توجه نمود. این که آیا فرصت ها و منابع لازم برای خلاقیت و نوآوری که زمینه کارآفرینی و ایده پردازی هایی که موجب ایجاد سود ، بهره وری و ارزش افزوده برای جامعه می شوند ، فراهم شده است.


  مدرسه به مثابه محیط نوآور
فرضیه دیگر در مورد محیط های خلاقیت و نوآوری است. می توان این سوال و فرض را مطرح نمود که آیا محیط مناسبی را برای نوآوری و خلاقیت ایجاد کرده ایم؟ محیط نوآور و خلاق می تواند ، همچون یک     چشم انداز مهم در تبیین آینده و افق نوآوری و خلاقیت ، تاثیرگذارباشد. به همین دلیل ، پرسش از محیط خلاق و نوآور می تواند فرضیه ها و حدس های مختلفی را برای مطالعه و پژوهش های آینده نگر و ارزیابی اثربخشی فراهم نماید.
برهمین اساس ، خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش ، از جمله معاونت پرورشی و تربیت بدنی ،   کوشش های گسترده ای را برای این منظور آغاز کرده است تا ساختار ستادی و برنامه ای و نیز چارچوب برنامه های درسی و فعالیت های تربیتی و تکمیلی آن ، همچنین چگونگی مدیریت و برنامه ریزی فضاهای فرهنگی و تربیتی و مراکز مکمل مدرسه با این جهت گیری باشد.
بخصوص این که با رهنمودهای مقام عالی وزارت ، معاونت پرورشی در حال تدوین چارچوب ماموریت ها و استراتژی های خود می باشد و در قالب آن ، چگونگی اداره مراکز مکمل مدرسه نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

بعنوان مثال ، برخی از راهبردهای ما برای اداره این مراکز ، بطوری که با رویکرد رشد نوآوری هم تناسب داشته باشد ، به این صورت است:


1) بازتعریف چارچوب مراکز مکمل و  توجه به ضرورت اثربخشی مراکز مکمل

بر اساس این ماموریت ، معاونت پرورشی و تربیت بدنی ، کوشش می کند تا چارچوب نظری و راهبردی مراکز مکمل را بگونه ای بازتعریف و طراحی نماید که منجر به جهت گیری آن ها به سمت پرورش خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان گردد.

2) تحول در ساختار مراکز مکمل
با طراحی ادبیات و چارچوب جدید مراکز مکمل ، که همان توجه به جهت گیری رشد و پرورش خلاقیت و نوآوری در آن ها می باشد ، به تناسب و متناظر با این بازتعریف ، ساختار آن ها نیز متحول خواهد شد ، بطوری که ماموریت های چدیدی به آن ها اضافه می شود و یا در ماموریت های موجود آن ها بازنگری می شود. همینطور ، با در نظر گرفتن این نکته که ساختار مراکز مکمل مدرسه نیز باید متناسب با                        « فرایند نوآوری » باشد ،  رابطه این مراکز و جایگاه آن در فرایند رشد خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان متحول می شود. بعنوان مثال ، تبدیل اردوگاه های دانش آموزی به پارک های رشد ، یکی از تحولات ساختاری است که در جریان احیاء معاونت پرورشی دنبال می شود.

3) طراحی و توسعه زیرساخت های نوآوری در مراکز مکمل
علاوه بر این ، ما در جریان بازتعریف مراکز مکمل مدرسه ، به زیرساخت هایی نیز برای بهبود عملکرد آن ها نیاز خواهیم داشت که بر پایه آن ها ، الزامات فنی و تسهیلات پایه و زیرساختی را برای تشویق دانش آموزان به نوآوری و توسعه قابلیت های آن ها فراهم نمائیم.

4) توجه به گرایش مساله – محوری در مراکز
همچنین یکی از اولویت های ما ، اداره مراکز مکمل مدرسه ، بر اساس گرایش های مساله – محور در کنار گرایش های عمومی است. به عبارتی ، ما کوشش می کنیم تا این مراکز ، علاوه بر مهارت آموزی ، مرکزی برای شناسایی مسائل موجود ، پذیرش سفارش ها و نیازهای مطالعاتی و فنی و نظریه پردازی و خلاقیت در مورد راه حل های نوآورانه برای حل مسائل باشد ، بطوری که این اولویت ها ، بطورمستمر ، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته و روزآمد شوند.

5) هم افزا کردن مراکز مکمل مدرسه
کوشش خواهیم کرد تا مراکز مکمل مدرسه با سایر بخش ها ، زیرساخت ها و ظرفیت های درونی و بیرونی وزارت آموزش و پروش مانند پارک علوم و فناوری ، هماهنگی و پیوند داشته باشد ، بطوری که از آن امکانات  برای   هم- افزایی در ظرفیت های مراکز مکمل مدرسه استفاده کنیم.
امید است که این کوشش ها با برگزاری این کنفرانس و تلاش های مشابه ، به اثربخش و کارآمدتر شدن مدارس با رویکرد پرورش خلاقیت و نوآوری منجر شود.



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:جمعه 8 بهمن 1389 17:19

How does Achilles tendonitis occur?
یکشنبه 15 مرداد 1396 22:20
Yes! Finally someone writes about How do you get a
growth spurt?.
How do you treat a sore Achilles tendon?
جمعه 13 مرداد 1396 14:11
Howdy are using Wordpress for your site platform? I'm new to the blog world but I'm
trying to get started and set up my own. Do you need any html coding expertise to make your own blog?
Any help would be really appreciated!
Foot Issues
یکشنبه 8 مرداد 1396 08:32
This article is truly a fastidious one it assists new internet people, who are wishing in favor of blogging.
Foot Problems
شنبه 7 مرداد 1396 22:41
Hi, i feel that i noticed you visited my blog so i
came to return the desire?.I am trying to find issues to improve my site!I assume its good enough to use some
of your concepts!!
SaundraArnott.bravesites.com
چهارشنبه 7 تیر 1396 08:06
It's going to be ending of mine day, but before ending I am reading
this fantastic article to increase my experience.
manicure
چهارشنبه 23 فروردین 1396 18:11
I've been surfing online greater than 3 hours lately, yet I never discovered any interesting article like yours.
It's lovely worth enough for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made just right
content material as you probably did, the web might be much
more useful than ever before.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 11:31
It is not my first time to go to see this web site, i am browsing this
web page dailly and take good information from here all the time.
manicure
دوشنبه 14 فروردین 1396 23:07
I do consider all the ideas you've offered in your post.
They're really convincing and can certainly work. Nonetheless, the posts are too brief for beginners.
Could you please lengthen them a little from subsequent time?
Thank you for the post.
manicure
دوشنبه 14 فروردین 1396 17:05
It's perfect time to make some plans for the long run and it's time to be happy.
I've read this publish and if I may just I desire to counsel
you few interesting issues or suggestions. Perhaps you
could write next articles referring to this article. I want to read more things approximately it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر