تبلیغات
وبلاگی برای اشتراک دیدگاه های اموزشی - چگونگی و ضرورت زیباسازی مدرسه و تاثیر آن بر فرآیند یادگیری


درباره وبلاگ:

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندها:

نویسندگان:

آمار وبلاگ:


Admin Logo themebox

چگونگی و ضرورت زیباسازی مدرسه و تاثیر آن بر فرآیند یادگیری

نوشته شده توسط:حسینی الوند
شنبه 4 دی 1389-09:58

 

 

 

غلامرضا نجفی

دستگردان/یزد

یكی از ویژگی‌های كه خداوند متعال در خلقت انسان به ودیعت نهاده است،‌ ویژگی‌ زیبایی جویی است. انسان فطرتا زیبایی خواه است و از زیبایی‌ها لذت می‌برد. تمام انسان‌ها در تمامی زمان‌ها و در كلیه مكان‌ها، زیبایی‌جو بوده و خواهند بود و به دنبال زیبایی می‌گردند.

انسان در مجموعه زیبایی آفرینش،‌ خود نیز زیبا آفریده شده است و زیبایی را دوست دارد. «فتبارك ا... احسن الخالقین» هر انسانی همواره در صدد انتخاب زیباترین‌هاست.

در بین اقشار مختلف جامعه كودكان و نوجوانان بیش از سایرین از زیبایی‌های ظاهری لذت برده و از لطافت آن بهره‌مند می‌شوند. روح لطیف و فطرت پاك جوانان و نوجوانان بیش از دیگران پذیرای زیبایی‌ها و ارزش‌هاست. بنابراین این كودكان و نوجوانان وقتی وارد مدرسه می‌شوند در مدرسه نیز به دنبال زیبایی می‌گردند و جذب زیبایی‌ها می‌شوند. لذا در آموزش و پرورش جدید با درك ضرورت توجه به این نیاز عاطفی و روانی دانش‌آموزان، بر گسترش زیبایی و استفاده از هنر و فعالیت‌های هنر تاكید می‌شود.

به طور كلی می‌توان گفت زیبایی ایجاد آرامش و شادابی در مخاطب می‌كند و آرامش روان و انبساط خاطره زمینه‌ فراگیری را مساعدتر می‌سازد. به همین دلیل،‌ مدرسه و كلاس زیبا، برای دانش‌آموزان از جذابیت و مطلوبیت بیشتری برخوردار است و زمینه را برای حضور فعال و با نشاط كودكان و نوجوانان در محیط تعلیم و تربیت مساعد می‌نماید. مدرسه‌ای كه رنگ زیبا و تمیز دارد، مدرسه‌ای كه با معماری مناسب كودكان و نوجوانان برخوردار است،‌ مدرسه‌ای كه با فضای سبز و گل‌های رنگانگ تزیین شده است، كلاسی كه دارای رنگ شاد و نشاط‌آور است و... چنین فضایی تسهیل كننده فرآیند یادگیری است و ناخودآگاه بر میزان فراگیری تاثیر مثبت می‌گذارد. متقابلا مدرسه‌ای كه درب و ورودیش بد رنگ و زشت است، دیوارش فرو ریخته و نامناسب است، كلاسش خاك گرفته و خسته‌ كننده است،... در چنین مدرسه‌ای نشاط و شادابی برای فراگیری به حداقل می‌رسد.

اصول زیباسازی مدرسه:

  1. زیبایی‌های مدرسه باید از دیدگاه‌ كودكان و نوجوانان مورد بررسی قرار گیرد. چون افراد در شرایط سنی مختلف درك‌های متفاوتی از زیبایی دارند. بنابراین همه چیز باید از زاویه دید دانش‌آموزان حاضر در مدرسه زیبا باشد تا دانش‌آموزان بتوانند آن را دوست بدارند و لذت ببرند و با آن ارتباط برقرار نمایند.
  2. شرایط سنی و روانی كودكان و نوجوانان در خلق آثار زیبایی مدارس مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی از یك نقاشی زیبای كودكانه بیش از یك تابلو خط نقاشی لذت خواهند برد و دانش‌آموزان دبیرستان سر درب ورودی زیبا را بیش از نقاشی بر دیوار دوست دارند،‌ همچنین جنسست دانش‌آموزان (دختر یا پسر) در كیفیت خط از آثار زیبا و دوست‌داشتنی اثر می‌گذارد و باید مورد توجه باشد.
  3. رعایت شرایط فرهنگی، اقلیمی و بومی در خلق آثار زیبای مدارس ضروری است. لذتی كه دانش‌آموزان مناطق گرمسیر و خشك از ترسیم یك تابلو زیبا حاوی درختان سرسبز و آب دریا بر روی دیوار مدرسه می‌برند شاید بیشتر از لذتی باشد كه دانش‌آموزان مناطق شمالی كشور از همین تابلو می‌برند.
  4. تناسب آثار زیبا با فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدارس بر میزان فراگیری خواهد افزود. ساختن و نصب آكواریوم حاوی ماهی در دیوار راهروها در مدارس ابتدایی و راهنمایی، علاوه بر آنكه باعث زیبایی راهرو می‌شود می‌تواند به عنوان یك وسیله‌ كمك آموزشی ایفای نقش كند و یا نصب تابلو مناسب برای الصاق آثار نقاشی و هنری دانش‌آموزان می‌تواند زمینه پرورش استعدادهای آنان را فراهم آورد. همچنین زیبایی دفتر كار مدیر یا معلمان و تزیین آن با گلهای طبیعی و مصنوعی به همراه آكواریوم و حوض كوچك آب باعث رفع خستگی همكاران و افزایش بازدهی آموزشی می‌شود.
  5. آفرینش آثار هنری در مدرسه باید با فرهنگ اسلامی سازگاری كامل داشته باشد تا بر فطرت پاك كودكان و نوجوانان تاثیر به گذارد نیاید تقلیدی مرده از فرهنگ بیگانه باشد. بلكه آثار زیبا باید پیام زیبا و متناسب با فرهنگ خودی داشته باشد.
  6. زیباسازی مدارس باید به دور از هر گونه تجمل‌گرایی و اسرافكاری انجام شود و در شرایط اقتصادی موجود باید زیباسازی مدارس با حداقل هزینه طراحی و اجرا شود تا قابلیت تعیم در كلیه مدارس را پیدا كند.
  7. زیبایی در فضای فیزیكی مدارس می‌تواند در تمامی عناصر فضا و مكان‌های مختلف مدرسه مانند درب ورودی، راهروها و دیوارها، حیاط مدرسه(محوطه و فضای سبز) رنگ‌ فضاها تجلی یابد كه بعضی از موارد مهم را به شرح آن می‌پردازیم.

درب ورودی:

اولین برخورد دانش‌آموز با فضای فیزیكی مدرسه در هنگام ورود و نیز آخرین برخورد او زمان خروج از مدرسه، در محل درب ورودی اتفاق می‌افتد. لذا چگونگی طراحی و اجرای آن در حالات روحی دانش‌آموز تاثیر می‌گذارد. درب زیبا را با رنگ مناسب، گرم و شاد به همراه سر در جذاب دانش‌آموز را به داخل مدرسه فرا می‌خواند.

راهروها و دیوارها:

فضای فیزیكی كلاس‌ها و راهروها و دیوارها می‌تواند حاصل پیام برای دانش‌آموزان بوده و روح و روان آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تنها كلاس مركز یادگیری نیست بلكه راهروها نیز می‌توانند موجبات آموزش و یادگیری را فراهم آورند.

حیاط مدرسه(محوطه‌سازی):

حیاط مدرسه به عنوان بخشی از فضای فیزیكی مدرسه نقش قابل توجهی در فرآیند یادگیری دارد. دانش‌آموزان پس از یك جلسه فعالیت آموزشی دقایقی را به عنوان زنگ تفریح از كلاس خارج شده و به حیاط می‌آیند تا رفع خستگی نموده و مجددا به كلاس باز گردند. بنابراین حیاط مدرسه به عنوان مكان استراحت و تفریح باید قابلیت اجرای برنامه‌های زیر را داشته باشد.

  1. انرژی متراكم كودكان و نوجوانان را به نحو مطلوب تخلیه نماید و آنان را با نشاط به كلاس باز گرداند.
  2. دانش‌آموزان را از فضای درس ساعت قبل از خارج كرده و برای حضور در ساعت درس بعد آماده سازد.
  3. دانش‌آموز حیاط مدرسه دوست داشته باشد و با حضور در آنجا تفریح و رفع خستگی نموده و انبساط روحی پیدا كند.
  4. ایجاد مكان مناسب برای تجمع دانش‌آموزان در حیاط مدرسه و ساخت تریبون و نیز تعبیه سیستم صوتی مناسب بر مطلوبیت موحطه می‌افزاید.
  5. ساخت و تامین وسایل و تجهیزات ورزشی، تفریحی در مدارس، به ویژه مدارس ابتدایی، نظیر سرسره، الاكلنگ بر جزابیت مدرسه می‌افزاید.
  6. در حیاط مدرسه و در مكان مناسب با نصب میله پرچم، پرچم جمهوری اسلامی ایران برافراشته شود تا دانش‌آموزان احترام به نمادهای مقدس مذهبی و ملی را فرا گیرند.
  7. كاشت درخت و ایجاد باغچه و گل‌كاری در محوطه امكان رفع خستگی دانش‌آموزان فراهم می‌آورد.

فضای سبز و درختكاری در مدرسه برای شادابی و نشاط دانش‌آموزان بسیار موثر است. فضای سبز موجب تولید اكسیژن، افزایش رطوبت و در نتیجه فراهم آوردن هوای تازه و محیط خنك می‌شود. همچنین باعث محافظت محیط در برابر وزش بادهای شدید، گرد و غبار،‌ سر و صدا می‌شود و گرمای تابشی بر محوطه تا حدود 40 درصد كاهش می‌دهد.

امروزه آلودگی محیط‌زیست به صورت یك مشكل جدی در شهرهای بزرگ و صنعتی خودنمایی می‌كند و سازمان‌های مختلف برای حفظ محیط‌زیست به وجود آمده است كه تمام آنها بر ضرورت آموزش كودكان و نوجوانان در این زمینه تاكید دارند.

*****

رهبری و مدیریت اثربخش در مدارس

اکرم السادات مهربخش

مدرس دانشگاه علمی کاربردی ودانشجوی دکتری دانشگاه پداگوژی تاجیکستان

همچنین علوی به نقل از جان لاکت(1373)  آورده است که مدیران در جهت اثربخش ترین استفاده از دانش مدیریت بایستی مهارت‌های فرایندی را بیاموزند. مهارت‌های فرایندی آن دسته از مهارت‌هایی است که به مدیران توانایی لازم را می‌دهد تا از علم مدیریت حداکثر استفاده را ببرند و مصداق‌های آن مدیران را، چنین بر می شمارد:

1. میزش از اوراق واسناد خالی است ولی به همه آنها احاطه دارد.

2. به طور دقیق می‌داند که هر یک از کارمندانش چه توانایی‌ها، استعدادها و چه اندازه علاقه به کار دارند.

3. به جای آنکه خود پیش نویس نامه را تهیه کند، وقت خویش را به سروکله زدن با مراجعان بگذراند، در جلسات بیهوده شرکت کند و فکر کند کسی به جز خودش نمی‌تواند آن کارها را انجام دهد با پرورش زیر دستان، رفتار صحیح با آنان، آموزش به موقع و به هنگام کاررا تقسیم می‌کند و خود به مراقبت می‌پردازد.

4. حلال مشکلات است. اما نه اینکه خود مستقیم وارد حل مشکل شود بلکه به دیگران یاد می‌دهد که چگونه بیندیشند و با بررسی راه‌های مختلف برای حل مشکل مناسب‌ترین راه را در جهت حل مشکل انتخاب و عمل نمایند.

5. در انتظار رویدادهاست وخود را برای مقابله با آنها آماده می‌کند.

6. از دانش مدیریتی و روان‌شناسی بهره لازم را می‌برد.

7. از مهارت‌های رفتاری شایسته‌ای برخوردار است و روابط خود را با زیر دستان با حفظ کرامت انسانی تنظیم می‌کند.

با توجه به اینکه پست مدیریت در نهادهای آموزشی به خاطر شرایط حاکم برآن از حساسیت خاص برخوردار است، همه افراد نمی‌توانند از عهده آن برآیند هرچند اگر سال‌ها تجربه کارآموزشی (معلمی) داشته باشند، مدیریت برسه محور علم، هنر و تجربه قرار دارد، بنابراین صرف‌نظر از تجربه باید علم مدیریت را آموخت و از نگرش و مهارت خاص برخوردار گردید تا سازمانی کارا و اثربخش داشت. در نهایت اینکه مدیران اثربخش مدیری هستند به مثل همه مدیران و درعین حال فراتر از بقیه.

*****

دیدگاه:

مدیر مجتمع آموزشی ابتدایی

قدیر حاجتی

فومن/گیلان

مقدمه

در این جهان وسیع و در حال تغییر و تحول، هر جامعه‌ای متناسب با فرهنگ و امكانات و استعدادهای خود تلاش می‌كند تا با برنامه‌ریزی‌های خوب، پیشرفت نموده و بتواند مشكلی از مشكلات مردم را حل نماید.

هر جامعه‌ای خواهان پیشرفت اقتصاد سالم و شكوفایی و مردمی شاد و فعال است كه در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری كرده و در دراز مدت نتیجه بهتری بگیرد زیرا فعالیت و عملكرد آموزش و پرورش بر همگان روشن است.

در كشور ما آموزش و پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است و مبالغ زیادی در این امر صرف می‌شود ولی باید قبول كنیم كه وضعیت آموزش ابتدایی، با سایر مقاطع تحصیلی فرق زیادی دارد.

این روزها اگر ما بخواهیم یك تغییر و تحولی در نظام آموزش و پرورش داشته باشیم باید دیدگاه‌های ما را نسبت به مسایل آموزش و پرورش گسترش دهیم و تغییر و تحولی بنیادی در زمینه‌ای آموزش و پرورش و فناوری روز و زمان داشته باشیم و از وجود نام‌ها و استعاره‌های گوناگون كه امروزه قدیمی و سنتی شده است برحذر باشیم و كلید واژه‌ای نو برای این امر بیاییم.

باید از نزدیك‌ترین تا دورترین نقطه ایران را گشت و باید با مرام‌ها و مسلك‌ها و فرهنگ‌ها و بومی‌های مختلف عجین شد و مسایل و مشكلات و راهكارها و پیشنهادات را شنید و به كار بست و از سرد و گرم زمان خبر داشت.

این روزها زمزمه ای در وزارتخانه برای شكوفا شدن آموزش و پرورش و برای جایگاه و شأن و منزلت فرهنگیان و ارزش و احترام واقعی آنان جرقه خورده با داشتن وزیری از جنس آموزش و پرورش كه مبارك باشد. اما این جرقه باید شتاب داشته باشد.

محاسن مجتمع

1. مدیر مجتمع آموزشی به مدارس زیر 100 نفر دانش‌آموز را شامل می‌شود و مسوولیت حداقل 6 تا 9 مدرسه را به عهده دارد.

2. مدیر آموزگاران در سراسر كشور تقلیل می‌یابند و به عنوان معاون آموزگار طبق شرح وظایف محوله انجام وظیفه می‌نمایند.

3. وجود معلمان راهنما به عنوان مدیر مجتمع كه علم و آگاهی و احاطه كامل بر مسایل اداری و آموزشی و مدیریت مدارس را داشتند. برنامه‌ریزی مجتمع بهتر انجام می‌گیرد.

4. مدیر مجتمع اختیارات كامل بر مسایل آموزشی، هزینه عمرانی، بهداشتی مدارس را خواهند داشت.

5. مدیر مجتمع در صورت داشتن اعتبارات لازم، اولویت‌های اولیه را به مدارس زیر مجموعه خود اختصاص خواهد داد.

6. مدیر مجتمع باید در جلسات انجمن اولیا، شورای معلمان مدارس یا معاونین وی باید باشند.

7. مدیر مجتمع با داشتن معاون اجرایی، آموزشی پرورشی، معاون آموزگاران بهتر می‌تواند در برنامه‌ریزی اهداف تعلیم و تربیت یا برنامه سالانه را تنظیم و ابلاغ نمایند.

8. مدیر مجتمع باید شرح وظایف معاونین خود را (اجرایی، پرورشی، معاون آموزگاران) را مشخص و راهكار و پیشنهادات لازم را از آنان بخواهد.

9. مدیر مجتمع آموزشی، توانایی لازم را در برقراری ارتباط نزدیك و هماهنگی با زیر مجموعه خود در پیشرفت كیفیت درسی پیدا می‌كند.

10. مدیر مجتمع آموزشی، برای مدارس حوزه ماموریت خود اعتبارات و سرانه لازم و وسایل و امكانات آموزشی، بهداشتی، پرورشی خواهد داشت.

11. مدیر مجتمع آموزشی، احاطه و اشراف كامل بر مسایل اداری و آموزشی حوزه و در جلسات اداری حضوری فعال و پیگیر مسایل و مشكلات حوزه خود داشته باشد.

12. مدیر مجتمع آموزشی برای حوزه ماموریت خود برنامه زمان‌بندی شده را برای بازدید مدارس توسط معاونین تدوین می‌كند.

13. ادارات مناطق همكاری‌های لازم را در زمینه‌های مختلف اداری، آموزشی و غیره با مدیر مجتمع داشته باشند.

14. در روستاها مدارس به صورت مجتمع اداره می‌شود و بسیاری از اسراف و تبدیرها در امر مسایل آموزشی جلوگیری و حتی از ساخت و سازهای بی‌رویه جلوگیری می‌شود.

15. معاون آموزگاران طبق شرح وظایف‌ها فعالیت می‌نمایند و به آنان باید توجیه شود.

معایب مجتمع

1. برای مدیران مجتمع شرح وظایف‌ها در امر معاون اجرایی، پرورشی، معاون آموزگاران خوب توجیه نشده است و عده‌ای هنوز با مشكل مواجه هستند.

2. قبل از آغاز سال تحصیلی شرح وظایف معاون آموزگاران برای آنان توجیه می‌شد بسیاری از ابهامات بر طرف می‌گردید.

3. انگیز و علاقه در مدیران مجتمع احساس نمی‌شود با داشتن حق مدیریت آنان در حال حاضر كه با وضعیت فعلی سازگاری ندارد.

4. مدیران مجتمع از لحاظ ایاب و ذهاب و حتی معاونین آنان در این زمینه با مشكل مواجه هستند.

5. به مدیران مجتمع در مناطق مختلف كشور اختیارات لازم در امر روستا مركزی بودن و یا تصمیم‌گیری‌های آموزشی لازم را در این امر داده نشده است.

6. به مدیران مجتمع به علت صعب‌العبور بودن مناطق و دوری راه تصمیم‌گیری در زمینه فرستادن سرباز معلم، یا غیره داده نشده است.

7. اگر این طرح قبل از هر چیزی نیاز به كارشناسی و بعد در صورت امكان به صورت آزمایشی در بعضی مناطق اجرا می‌شد و اگر موفقیت‌آمیز می‌بود بعد اجرا می‌شد بهتر بود.

8. امتیازات و اعتبارات و اولویت‌های خاصی به مدیران مجتمع داده نشده است.

پیشنهادات

1. برنامه هفتگی هماهنگ و یكنواخت و حتی در كلاس‌های چند پایه برای مدارس مجتمع توسط مدیر

2. برنامه‌ریزی برای معاونین در طول ماه‌های سال روزهای زوج برای بازدید مدارس توسط معاون پرورشی، روزهای فرد برای معاون اجرایی در مدارس مجتمع و یا بالعكس و گزارش عملكرد ماهانه به مجتمع

3. مدیر مجتمع آمار درصد قبولی نوبت اول و دوم سال گذشته را با سال جاری مقایسه و نصب آن در دفتر مجتمع

4. مدیر مجتمع برنامه‌ریزی برای تنظیم نمونه سوالات جمع‌آوری شده مدارس را برای نوبت اول یا دوم برای پایه‌های غیرتوصیفی مدارس مجتمع

5. مدیر مجتمع شركت فعال در جلسات شورای معلمان مدارس و ارایه راهكارها برای پیشرفت تحصیلی و بررسی مسایل و مشكلات مدارس

6. برگزاری مسابقات علمی، هنری، ورزشی در دهه فجر و یا هفته معلم بین مدارس مجتمع توسط مدیر مجتمع در سال جاری

7. تشویق دانش‌آموزان برتر در نوبت اول و یا در پایان سال توسط مدیر مجتمع (جشن ستارگان)

8. صادر نمودن كارنامه‌های نوبت اول یا دوم برای مدارس مجتمع توسط مدیر مجتمع

9. برنامه‌ریزی برای معاونین در زمینه‌های مختلف آموزشی، تربیتی، پرورشی در طول سال در جلسه شورای مدرسه، معلمان، دانش‌آموزی

10. برنامه‌ریزی برای دفاتر آمار، امتحانات، تراز مالی، در یك جلد برای كلیه مدارس مجتمع

11. حق‌الزحمه مدیریت مجتمع نسبت به معاونین پنجاه درصد باید بیشتر باشد.

12. تشویق معاون آموزگاران و معلمان در طول سال تحصیلی توسط مدیر مجتمع و تشویق از سوی اداره

نتیجه

همه مدیران ما باید بپذیرند كه در عصر پیشرفت علم و دانش و اطلاعات و ارتباطات و توسعه دانایی و خلاقیت و فناوری زندگی و مدیریت می‌كنند.

لازمه موفقیت آنان در این برهه از زمان آن است كه به خلاقیت و نوآوری و پژوهش و فناوری و برنامه‌ریزی روز و زمان، نه به عنوان یك مسأله، بلكه به عنوان یك مسأله، بلكه به عنوان فرصتی مناسب در این عصر برای پویایی و بالندگی و شكوفایی و توسعه هر چه بهتر آموزش و پرورش بنگرند و از حل مسایل و روش‌های سنتی و معمول بپرهیزند و با هم فكری و هم‌اندیشی در محیط‌های آموزشی و عشق و انگیزه و علاقه را بارور و جایگاه معلم و علم را حفظ و پاسداری نمایند.

*****

دیگران:

نگاهی به وضعیت و برنامه مدارس ژاپن

شعار ژاپنی‌ها این است؛  هر فرد در هرجا و هر زمان باید بیاموزد

آموزش در مدارس ژاپن

ساعت حضور دانش‌آموزان در مدارس 44 ساعت در هفته است. و ازساعت 8 صبح تا 4 عصر به صورت پیوسته ادامه دارد. دانش آموزان ابتدایی 22 ساعت و متوسطه 16 ساعت در كلاس درس سپری می‌كنند و بقیه با برنامه هایی مانند فعالیت‌های گروهی، جشن‌ها و نهار و استراحت سپری می‌شود.- دانش‌آموزان مدارس ابتدایی ایران 24 ساعت و در مقاطع راهنمایی و متوسطه 36 ساعت به مدرسه می‌روند كه تقریباً تمام این ساعات در كلاس سپری می شود. - هر سال تحصیلی 240 روزاست. – در ایران كمتر از 180 روز – در مدارس ابتدایی به ایجاد محیطی شاداب، جذاب، دوستانه و با نشاط بیشتر از آموختن مسائل علمی تاكید شده است.معلمان عقیده دارند دانش‌آموزان این مقطع برای یادگیری علم به مدرسه نمی‌آیند بلكه هدف از مدرسه دیدار دوستان است.در مدارس ابتدایی به بازی، كاردستی، موسیقی وخانه‌داری - آشپزی وخیاطی ونظافت – توجه بسیار می‌شود.این گونه برنامه‌ها یك سوم اوقات دانش‌آموزان را به خود اختصاص می‌دهد. دانش‌آموزان مدارس ژاپن از همان كلاس اول ابتدایی در برنامه‌ای با عنوان به سوی كار به یادگیری و انجام حرفه هایی مانند زراعت وصنعت می‌پردازند.

یادگیری در طول زندگی

یكی از برنامه‌های مدارس ژاپن اجرای برنامه های یادگیری در همه زندگی است. در حقیقت یادگیری در تمام عمر به اندازه آموزش وپرورش رسمی اهمیت دارد. شعار آنها این است هر فرد در هرجا و هر زمان باید بیاموزد. ایجاد مراكز دانشگاهی مكاتبه‌ای، مدارس شبانه ودانشگاه سیما برای این منظور فعالیت می‌كند.



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:چهارشنبه 13 بهمن 1389 13:49

std test
شنبه 13 آبان 1396 18:03
سلام! من خیلی دوست دارم نوشتن شما را خیلی دوست داشته باشم! نسبت ما نسبت به پست شما در AOL بیشتر ارتباط برقرار می کنیم؟
من نیاز به یک متخصص در این زمینه برای حل مشکل من.
ممکن است که تو هستی نسبت به دوست و همکارتون یک نگاه روبه جلو داشته باشید.
Shannon
سه شنبه 10 مرداد 1396 21:36
I like the valuable information you supply for your articles.
I will bookmark your weblog and check once more here regularly.
I am somewhat sure I'll learn a lot of new stuff proper right here!
Good luck for the next!
bestshoelifts.typepad.com
چهارشنبه 7 تیر 1396 05:43
Wow, this paragraph is good, my younger sister is analyzing such
things, therefore I am going to tell her.
Susan
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 22:13
Very good article! We are linking to this great article on our website.
Keep up the good writing.
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 07:09
After looking over a handful of the articles on your web site, I honestly
appreciate your way of writing a blog. I book marked it to my
bookmark website list and will be checking back
in the near future. Please check out my website too and
tell me how you feel.
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 04:11
I am curious to find out what blog platform you have been utilizing?

I'm experiencing some minor security issues with my latest site and I would like to
find something more safe. Do you have any recommendations?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر